Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/aglamaz/public_html/im-haadama/wp-content/plugins/timebank-system/timebank.php on line 177

Notice: Constant SCRIPT_DEBUG already defined in /home/aglamaz/public_html/im-haadama/wp-config.php on line 103

Notice: Constant WP_DEBUG already defined in /home/aglamaz/public_html/im-haadama/wp-config.php on line 104

Notice: Constant WP_DEBUG_LOG already defined in /home/aglamaz/public_html/im-haadama/wp-config.php on line 105
מזון חלבוני

מזון חלבוני

כידוע, חלק חשוב בתזונה שלנו הוא חלבונים. חלבונים הם חומצות אמינו, שבעזרתן מורכבים החלבונים, שמהן עשוים תאי הגוף שלנו. ישנם 20 סוגי חומצות כאלה. את חלק מהחומצות הגוף יודע לייצר לבד. אבל את התשע הבאות לאוצין, תראונין, פנילאלנין, ליזין, איזולאוצין, טריפטופן, ולין, מתיונין עלינו לצרוך בתזונה שלנו. "חלבון מלא" מתייחס למזונות אשר כוללים את כל החומצות האלה. אבל חשוב לדעת, שאין הכרח לצרוך את כל הסוגים במנה אחת. לרוב ממליצים על צריכה של דגנים וקטניות, אשר משלימים את כל סוגי החומצות.

 

מזונות עשירים בחלבון

קטניות – שעועית, חימצה (חומוס), פול, אפונה, תורמוס, סויה. רבים מאיתנו סובלים מצריכת קטניות. אבל החדשות הטובות הן, שדרך ההכנה משפיעה על התוצאות.

קטניות יבשות – ע"י הנבטה נוכל להיפטר מהאנזימים מונעי נביטה, אשר גורמים לנו צרות בזמן העיכול. עדשים כתומות – מיוחדות בכך שזמן ההכנה שלהם קצר ולא חייבות הנבטה.

שעועית או פול ירוקים – יתרונות – סיבים תזונתיים, אשר משפיעים על הרגשת שובע לאורך זמן. העדר אנזימים מונעי עיכול בזרעים – אנזימים אלה גורמים להרגשת חוסר נוחות בזמן העיכול. שעועית ירוקה מכילה כשני אחוז חלבון. פול ירוק ללא התרמילים מכיל 8% חלבון.

פטריות – פטריות מוסיפים טעם מיוחד לתבשילים מוקפצים. פטרית שמפניון המוכרת מכילה 3% חלבון. פטרית צדף מכילות כ-5% חלבון.

אגוזים – אגוזים למינהם – מכילים חלבון אך גם כמות גדולה של שומן. חשוב לצרוך אותם על בסיס קבוע, אך בכמויות קטנות.

אבוקדו – פרי עץ האבוקדו גם הוא עשיר בשומנים (34%) ומכיל 3% חלבון.

למה לשים לב

מזונות נוספים – כמו בשר, חלב, גבינות אף הם מכילים כמויות נכבדות של חלבון. יש לשים את הדעת לא להגזים בכמות החלבון. עיכול חלבונים אינו קל. הגוף צריך לייצר כמות נכבדת של אנזימים לצורך פירוק החלבונים.

מה אנחנו מקבלים עם החלבון? עלינו לוודא שהמזון שלנו נקי מכימיקלים המגיעים למזון מדשנים ומהדברה (ממזון צמחי), הורמונים ותרופות (במזון מהחי). כמוזכר לעיל, יש להקפיד שהמזון אינו עשיר מדי בשומנים, אשר גם הם הופכים למעמסה על הגוף.

* הכותב מרפא אלטרנטיבי, בעל השכלה בגישת התזונה האינטגרטיבית ובעל ידע רחב לא פורמלי בתזונה.

    Leave Your Comment