על שמן ועל טיגון…

לכבוד החנוכה, חשבנו לספר לכם כמה דברים על שמנים.

למה בכלל שמן?

כידוע הגוף עשוי מאיברים, המורכבים מרקמות, המורכבות מתאים. כל תאים מכוסה בשכבה שומנית, אשר מגינה עליהם.

חלק מהויטמינים, אותם גורמי תזונה חיוניים, מסיסים רק בשמן, וללא שמן לא נוכל לספוג אותם. מדובר על ויטמינים A, D, E  ו-K.

הורמונים, הן שדרים אשר מיוצרים בבלוטות אנדוקריניות ומשודרות בזרם הדם אל איברי מטרה. ההורמונים מבוססים על חומצות שומן.

חומצות השומן מהוות מאגר אנרגיה בגוף, לשעת צורך.

איך הכי טוב לצרוך שומן?

שומנים קיימים בחי ובצומח.

בחי – ברוב תעשיית החקלאית מגדלים כיום את בעלי החיים בתוך כלובים, מה שמונע מהם לצרוך אנרגיה ולכן הם מכילים כמויות גדולות של שומן. שומן זה אינו בריא לנו. שומן זה אוגר את התרופות והרעלים שאליה נחשפה החיה בזמן הפיטום שלה.

שמנים צמחיים עשויים מזרעים ופירות המכילים כמויות גדולות של שומן – זית, אבוקדו, שקד, חמנית ועוד. מרבית השמנים המתועשים מיוצרים בכבישה חמה. בכבישה זאת, חומצות השומן נפגעות והשמן יוצר נזק יותר מאשר תועלת.

בתעשית השמנים, מבצעים גם כבישה שניה ושלישית, בסיוע של חום ואף כימיקלים, כדי להוציא יותר שמן מהירק.

רצוי לצרוך שמנים (וגם חלבונים) בארוחות נפרדות, מאחר שהם פוגמים ביכולת מערכת העיכול לספוג את הערכים התזונתיים שבמזון.

בטיגון ובבישול, השמנים נהרסים. לפיכך נעדיף אפיה של לביבות וקציצות ירק בתנור. אם לעיתים רחוקים מתחשק לטגן, נעשה זאת בטיגון לא עמוק. שכבה דקיקה של שמן בתחתית המחבת. יש להחליף אותו באופן תדיר, לפני שישרף ויהווה מעמסה על הגוף.

לסיכום

– נעדיף שמנים המיוצרים בכבישה קרה, כבישה ראשונה ויחידה.

– נעדיף לצרוך שומנים מהצומח, במתכונתם השלמה – אגוזים, אבוקדו.

– לפי שיטת 80/10/10, נגביל את הצריכה של השומנים ל-10% מערך הקלורי של המזון שאנחנו אוכלים.

– נשתדל להמנע מטיגון ובכלל מחימום השמנים.

 

 

 

כתיבת תגובה

הרשמו לקבלת ניוזלטר

קבלו עדכונים על אירועים מעניינים ולמדו עוד קצת על החיבור לטבע

על שמן ועל טיגון…